„Zlé“ potraviny, ktoré by sme mali jesť

„Zlé“ potraviny, ktoré by sme mali jesť
Anketa o zdraví Slovákov
Túžba po zdravšom živote, energickejšom tele alebo štíhlejších krivkách nás núti siahať na svoj jedálniček. Je viacero potravín, ktoré majú prívlastok „zlé" a väčšina výživárov radí obmedziť ich, no netreba sa na všetko vrhať radikálne. Aj tieto potraviny v sebe skrývajú drobné plusy, takže ich z taniera celkom nevylúčte. Z času na čas môžu vášmu telu poskytnúť to najlepšie, čo v sebe skrývajú, ale samozrejme - s mierou!

Zemiaky
Hoci sú považované za jedlo nášho národa, povesť majú pomerne zlú. Môže za to vysoký obsah škrobu, ktorý im dvíha glykemický index a takisto aj úprava, ktorou je veľmi často smaženie, pečenie či zapekanie. V takejto podobe sú zemiaky skutočne nepriateľom žalúdka aj kriviek, ale všetko sa dá vyvážiť. Bežná porcia varených zemiakov vôbec nie je kalorickou bombou a skrýva v sebe okrem iného množstvo vlákniny, Céčka a draslíka. Ničím ich neprelievajte ani zbytočne nesoľte a máte chutné jedlo či prílohu.

Syry
V prípade syrov nie sú problémom sacharidy, ale tuky. Aj tie sú doslova postrachom pre telo, takže je na mieste ich obmedziť. Medzi syrmi majú najhoršiu povesť tavené druhy a tie s viac ako 40%-ným obsahom tukov. Tieto druhy pokojne nechajte iným a vy si syrovú chuť doprajte v podobe camembertu, eidamu, cottage alebo gervais, ktorých čísla na obaloch sú oveľa prijateľnejšie. Udržte si mieru a do tela si vďaka nim dopumpujete bielkoviny, vápnik, vitamíny i minerály.

Cestoviny
Áno aj nie môžete počuť i v prípade cestovín. Táto talianska špecialitka straší kvôli vyššiemu obsahu sacharidov, použitej múke aj obsahu vajec. V zásade by ste sa však mali držať toho, že ak vyberiete s dôrazom na kvalitu a správne pripravíte, vôbec nemusí ísť o taký postrach, ako sa hovorí. Napríklad také bezvaječné cestoviny z celozrnnej múky, ktoré uvaríte „na stredno" a nezmiešate s ničím tučným, sú skvelou pochúťkou. Spojte ich so zeleninou, rybou či chudým mäsom a porciu si držte na uzde. Telu doprajete dostatočné zasýtenie, ktoré vydrží.

Ryža
Veľmi podobne je to aj s ryžou, ktorá má svoje pre aj proti. Často sa na ňu ukazuje ako na prílohu, kvôli ktorej priberáme, ale pravdou je, že dôležitejšia je kontrola porcií než vynechávanie takýchto potravín. V tomto prípade celkom stačí vymeniť bielu ryžu za tú celozrnnú a rozdiel je pomerne veľký. Vďaka tomu, že obsahuje aj šupky, dávate telu nerozpustnú vlákninu, minerály a vitamíny navyše.

Vajíčka
O vajíčkach koluje toľko mýtov, právd i poloprávd, že je niekedy ťažké sa zorientovať. V skratke vám však povieme, že varené vajce je parádnou vecou. Nie je pripravené na oleji, takže obsahuje iba svoje vlastné tuky, k tomu malé množstvo kalórií, poklad v podobe bielka a žĺtok. Spoločnými silami tak telu dodávajú celý rad vitamínov skupiny B, vitamín E, síru, zinok, železo, selén či bielkoviny. Jedzte ich - tak ako všetko vyššie spomenuté - s mierou a nemusíte sa báť žiadnych nechcených efektov týchto jedál.

Autor: Marge

Mohlo by vás tiež zaujímať...

Ak máte hnačku dlhšie ako štyri týždne, je čas si pohovoriť s vašim lekárom. Kým sa začnete liečiť odborne, je nutné zvážiť, čo je vtedy vhodné jesť. Viac v článku Toto jedzte, keď vás nonstop preháňa


Test zdravej výživy
Otestuj sa

Čítaj viac