Wellness a fit » Fitness | 15. júla 2008

Preč s opuchnutými nohami

Preč s opuchnutými nohami

Dlhodobé státie, či naopak sedenie, tropické počasie s vysokými teplotami, k tomu niekoľko šálok kávy denne, či pohárikov vínka večer a dostávate sa do rizikovej skupiny žien, ktoré každoročne trápia naliate členky i lýtka. Syndróm ťažkých nôh totiž nie je len výsadou tehotných žien, či ľudí s kŕčovými žilami. Pomoc je však na blízku!

Diagnóza opuchnutých nôh
Ak aj vy mávate často pocit, že vám na chodidlá niekto pripevnil olovo a korzovanie centrom mesta v zvodných črievičkách za horúcich letných večerov tak zostáva len ťažko realizovateľným snom, zrejme tiež patríte do nemalej skupiny nešťastníčok s chronickým žilovým ochorením.

Nespravodlivé je, že postihuje poväčšine nežnejšie pohlavie, a to najmä na genetickej báze. Obrovským pozitívom však stále zostáva, že určité rizikové faktory dokážeme správnym prístupom radikálne zmierniť.

Prehodnoťte životosprávu
Toľko zdôrazňovaný zdravý životný štýl nájde svoje opodstatnenie aj v prípade syndrómu ťažkých, či nepokojných nôh. Samozrejmosťou je teda racionálna strava s potrebným množstvom čerstvej zeleniny, ovocia, ale i vlákniny, dodržiavanie pitného režimu, pravidelný pohyb a tiež vytvorenie priestoru na oddych a dostatok spánku. Prehodnoťte tiež svoju prípadnú nadváhu, či množstvo vyfajčených cigariet.

Zmierniť nepríjemnú ťažobu môžu aj určité zmeny v šatníku. I keď ženské nôžky na vysokých podpätkoch vyzerajú bezpochyby neodolateľne, aby ste sa večer do úzkych sandálikov vôbec dokázali napratať, voľte cez deň radšej pohodlnú voľnú obuv. Vyraďte tiež nohavice, či podkolienky, ktoré vám lýtka priveľmi obopínajú.

Cvičenie naše každodenné
Nemáme na mysli úmorné trápenie v posilňovni, či spaľovanie kalórií na aerobiku, i keď aj tie majú iste svoj nezastupiteľný význam. Z hľadiska odstránenia syndrómov ťažoby, únavy, či nepokoja v dolných končatinách patria spomedzi bežných rekreačných športov k tým najideálnejším dlhšie prechádzky, či turistika, plávanie a bicyklovanie.

Reč je však skôr o špeciálnej gymnastike zameranej práve na problémy s opuchnutými nohami. Práve prácou svalov sa zlepšuje prekrvenie v dolných končatinách a to je presne to, čo vaše naliate nohy práve teraz potrebujú. Účinné cviky sú veľmi jednoduché, ľahko vykonateľné a preto ich môžete cvičiť kedykoľvek počas dňa. Napríklad aj v kancelárií, či v rade na obed.

Cviky v stoji
Každú hodinku si nájdite pár minút čas, vstaňte od stola a poprechádzajte sa chvíľu po pätách. Potom skúste tú istú trasu po špičkách. V rámci státia striedajte stoj na špičkách a na pätách, prípadne simulujte beh s neustálym kontaktom oboch chodidiel s podlahou.

Cviky v sede
Pri práci za počítačom môžete so svojimi nepokojnými nohami urobiť tiež kus užitočnej práce. Vystrite nohy a hýbte chvíľu prstami. Lýtkové svaly zas napumpujete striedavým opieraním špičiek a piet o podlahu. Potom ponechajte obe chodidlá na pätách a pohybujte špičkami od seba a k sebe do strán.

V sede zdvihnite nohy, aby celá plocha bola rovnobežná so zemou a krúžte chodidlami v členkoch striedavo na jednu a druhú stranu. Obmeňte variantu a v rovnakej polohe nôh priťahujte špičky smerom k sebe, aby ste cítili natiahnutie v oblasti lýtkového svalu. Po chvíli ťah povoľte a špičky prepnite, zopakujte naraz alebo striedavo oboma chodidlami niekoľko krát.

Cviky v ľahu
Cvičiť môžete aj pri nečinnom pozeraní televízie, či čítaní knihy. Zdvihnite obe nohy hore kolmo na podlahu a striedavo priťahujte špičky k sebe, potom chodidlá dajte do fixnej polohy a dopínajte len prsty na nohách. V rovnakej polohe pomôže tiež simulácia jazdy na bicykli.               

Pomoc naviac
Kedykoľvek je to vhodné, vyložte si nohy nad úroveň srdca, alebo si ich aspoň podoprite hore, aby boli vo zvýšenej polohe. Veľkú úľavu pocítite aj po striedavých kúpeľoch nôh. Od členkov smerom nahor ich osprchujte najprv prúdom teplej, potom studenej vody. Zopakujte niekoľko krát po sebe, vytrénujete tak cievny systém. Rovnakú službu urobíte aj striedavým prešľapovaním v lavóre s teplou a ľadovou vodou.

Ozdravujúco pôsobí aj chôdza naboso po masážnej podložke, či obyčajnej tráve, piesku alebo štrku. Úľavu po namáhavom dni môžete svojim unaveným nohám tiež poskytnúť formou osviežujúcich gélov s výťažkami pagaštanu konského, či viniča, alebo osvedčenou alpou. Pozitívne pôsobí užívanie magnézia, vitamínu B, či železa. Nezabúdajte, že pomôcť si môžete dokonca aj počas spánku tým, že nohy dáte do zvýšenej polohy podložením vankúša.

Autor: Lexy  

Zdieľať na Facebooku
 
Prezradené: O čom klebetia muži?

Ďalšie články zo sekcie  Wellness a fit | Fitness

Praktická Žena.sk

Trápi Vás nadváha?

Vypočítajte si BMI

cm
kg

Neviete čo znamená BMI? Kliknite, a dozvite sa viac

Kontakt na redakciu

redakcia@wanda.sk

Aktuálne | Katalóg firiem | Mapy | Doprava | Email | Žena | Magazín | Automix | Lepšie bývanie | Kultúra | Bulvár | Referáty | Blogy | Menu | Počasie | Reality | Slovníky | Zľavy | Súťaže | Pohladnice

centrumholdings.com | O nás | Voľné miesta | Kontakty | Centrum.sk

Copyright © 2014 centrumholdings.com - všetky práva vyhradené. Publikovanie alebo šírenie obsahu je zakázané bez predchádzajúceho súhlasu.