Wellness a fit » Chudnutie | 22. septembra 2012

Poznáte „koreňovú“ diétu?

Vo svete koluje množstvo diét, pričom každá z nich sa opiera o istý spôsob stravovania. Tá koreňová je založená na rovnomennej zelenine, teda koreňovej. Možno vám napadla len mrkva, prípadne ešte petržlen, ale pátrajte v pamäti aj ďalej. Koreňovou zeleninou je aj zeler, alebo červená repa.

Každá z týchto plodín skrýva svoje tajomstvo výživnosti a takisto tajomstvo štíhlosti. Vďaka tomu, že zelenina neobsahuje tuk, z veľkej časti ju tvorí voda a okrem vitamínov a minerálov obsahuje množstvo vlákniny, je doslova predurčená na diétnejší spôsob stravovania. Ak ju do svojho jedálnička zaradíte vo väčšom množstve a zvyšok potravín si ustrážite, už môžete hovoriť o koreňovej diéte. Aké bonusy z nej získate?

Mrkva
Keď hovoríme o výhodách mrkvy, každému zrejme napadne náš zrak. Pozrime sa však aj ďalej a povedzme si, že táto oranžová pochúťka je skvelá aj na trávenie. Napomáha jeho správnemu fungovaniu a takisto sa podieľa na boji proti črevným a žalúdočným poruchám. Okrem bohatého obsahu vitamínu A, ktorý je spomínaným ochrancom nášho zraku, sa v mrkve nachádzajú aj vitamíny B, C a E, minerály a stopové prvky ako vápnik, draslík, horčík i železo.

Je dôležité vedieť, že aj keď mrkva chutí surová výborne, predsa len je jej varená podoba o čosi lepšia. Z varenej mrkvy dokáže organizmus prijať až polovicu ponúkaného betakaroténu, zatiaľ čo zo surovej len štvrtinu. Pri varení je ale dôležité použiť trochu prírodného oleja, pretože vitamín A je rozpustný práve v tukoch.

Petržlen
Z kuchyne poznáte aj petržlen, ktorý síce nie je taký sladučký ako mrkva, rozhodne ho však z varenia nevynechávajte. Tento biely koreň má podobné priaznivé účinky na trávenie ako jeho oranžová kamarátka a takisto zlepšuje činnosť žalúdka. Keďže má pomerne tvrdú vrchnú vrstvu, odporúča sa varenie, ktoré aj zlepšuje jeho aromatickú chuť.

Čítajte: Čo jesť namiesto pečiva?

Zeler
Pomerne prehliadanou zeleninou je zeler, ktorému sa pripisujú účinky afrodiziaka, no nesústreďme sa len na ne. Ako súčasť zdravšieho jedálnička ponúka svoju schopnosť prečisťovať organizmus, odplavovať škodliviny a rozpúšťať usadeniny. Možno netušíte ani to, že zeler takisto pomáha znižovať hladinu cukru v krvi a v jeho obsahu nájdete vitamíny skupiny B, A, E a K, zároveň aj minerály sodík, draslík, horčík, železo či chróm.

Červená repa
Mnohí ju poznajú pod názvom cvikla, pretože repa sa tepelne spracováva a konzervuje. V upravenej podobe je rovnako ako mrkva ešte bohatšia, a to na minerálne látky. Keďže má vysoký obsah draslíka, pôsobí odvodňujúco a telo zbavuje škodlivín. Takisto však znižuje hladinu cholesterolu, podporuje rast buniek a zlepšuje imunitu.

Pri červenej repe treba povedať, že má pomerne vysoký obsah cukru, dokonca najvyšší zo všetkých druhov zelenín. Pri diétnom režime sa preto odporúča konzumovať v dopoludňajších hodinách, aby ste prijaté cukry dokázali spáliť. Cvikla sa hodí do šalátov, polievok a chutí aj ako samostatné jedlo.

Autor: Marge

Zdieľať na Facebooku
 
Ste dobrá frajerka? TOTO nerobte!

Ďalšie články zo sekcie  Wellness a fit | Chudnutie

Praktická Žena.sk

Trápi Vás nadváha?

Vypočítajte si BMI

cm
kg

Neviete čo znamená BMI? Kliknite, a dozvite sa viac

Kontakt na redakciu

redakcia@wanda.sk

Aktuálne | Katalóg firiem | Mapy | Doprava | Email | Žena | Magazín | Automix | Lepšie bývanie | Kultúra | Bulvár | Referáty | Blogy | Menu | Počasie | Reality | Slovníky | Zľavy | Súťaže | Pohladnice

centrumholdings.com | O nás | Voľné miesta | Kontakty | Centrum.sk

Copyright © 2014 centrumholdings.com - všetky práva vyhradené. Publikovanie alebo šírenie obsahu je zakázané bez predchádzajúceho súhlasu.