Wellness a fit » Chudnutie | 8. apríla 2014

Ktoré potraviny obsahujú najviac VLÁKNINY?

Ktoré potraviny obsahujú najviac VLÁKNINY?

Vláknina, vláknina, vláknina... Toto počuť snáď pri každom diétnom odporúčaní, k akému sa dostaneme. Prečo je však táto súčasť potravy takou vzácnou pri zhadzovaní kíl? Prezradíme vám nielen to, ale aj potraviny, v ktorých je jej naozaj dostatok.

Ktorý orgán nám káva poriadne dráždi?

Vláknina bez kalórií
Vláknina je dôležitou nielen pri chudnutí, ale aj pre celkové zdravie človeka. Ide o rastlinnú zložku, ktorá je nestráviteľná a jej tajomstvo je okrem nulovej energie aj v tom, že zväčšuje svoj objem. V žalúdku teda na seba viaže vodu, zapĺňa jeho obsah a tým vyvoláva rýchlejší pocit zasýtenia. Odporúča sa preto ako prevencia proti prejedaniu sa, tým pádom aj nadváhe či obezite.

Ako sme však už povedali, nie je to len o chudnutí. Vláknina je významnou zložkou zdravého tela - znižuje hladinu cholesterolu v krvi, pomáha udržiavať stabilnú hladinu cukru v krvi a napomáha správnemu fungovaniu čriev. Ak jej prijímame dostatok, dokáže z tela odvádzať karcinogénne látky a naopak, viaže na seba kyseliny, ktoré telo potrebuje proti vzniku žlčových kameňov.

Odborníci odporúčajú 20 až 35 gramov vlákniny za deň, no prijmeme jej väčšinou o dosť menej. Ak chcete schudnúť, určite by ste mali dbať na jej dostatočný príjem, no pozor aj na „predávkovanie". Nadmerná vláknina v tele môže spôsobovať nadúvanie, zápchu a spomaliť vstrebávanie viacerých minerálov, preto pri jej príjme dbajte na dostatočný pitný režim, ktorý týmto neželaným efektom predchádza.

Samozrejme, samotnou vlákninou sa schudnúť nedá, no výrazne vám vo vašej snahe pomôže. Ak upravíte svoj jedálniček, ktorý bude okrem iného obsahovať aj jej dostatok a pridáte pohyb, ste na najlepšej ceste za svojím cieľom. A v ktorých potravinách vlákninu nájdete?

Zelenina
Keďže vláknina je rastlinná zložka, je celkom jasné, že v zelenine nechýba. Vysoký obsah vlákniny majú strukoviny, ako napríklad šošovica, fazuľa či hrach, ďalej ju v hojnom množstve nájdete aj v kukurici, listovej zelenine, brokolici, karfiole či ružičkovom keli. Dobrou správou je, že tepelná úprava vláknine neubližuje, preto sa nebojte všetky spomínané potraviny upravovať na rôzne spôsoby.

Ovocie
Vlákninu nájdete aj v ovocí, dostatočne veľa jej majú najmä plody s jedlou šupkou. Jablko či hruška sú teda na samom vrchole, no zapamätajte si, že bohaté na vlákninu sú napríklad aj maliny. Zdrojom tejto potrebnej zložky je aj ovocie v sušenej podobe - najmä figy, marhule alebo slivky, no nezabúdajte, že obsahujú aj množstvo cukru, takže s nimi pri konzumovaní opatrne.

Prečo nám zakazujú piť ovocné šťavy?

Pečivo
Iste vás neprekvapíme, že vlákninu nájdete i v celozrnnom pečive, ktoré je odporúčané viac ako to biele. Obsahuje až trikrát viac vlákniny, pričom už v jednom plátku celozrnného chleba sú približne dva gramy.

Ryža
Porovnanie tmavé vs. bledé môžeme použiť aj pri ryži. Chutia síce trochu odlišne a prejsť z mäkkej bielej ryže na tú tmavú a „šupkovitú" môže byť zo začiatku trochu ťažšie, no zvyknete si vy aj telo. V šálke tmavej ryže je ukrytých asi 3,5 gramov vlákniny, čo je veľmi slušné množstvo.

Ovsené vločky
Dobre známym zdrojom vlákniny sú aj ovsené vločky, ktoré zo všetkých spomínaných druhov potravín zatiaľ vyhrávajú. Z jednej šálky získate až 8 gramov vlákniny, čo je takmer tretina požadovaného denného množstva.

Ďalšími potravinami, v ktorých je bohatý obsah vlákniny sú napríklad i pohanka, cícer, orechy, semienka, vlákninových pochúťok je tak naozaj dostatok.

Autor: GaBi

Bude sa vám tiež páčiť...

Červené fazule sú obľúbené pre svoju pevnosť a hladkú textúru. Sú dobrým zdrojom rozpustnej vlákniny a majú vysoký obsah bielkovín. Je však potrebné ich pred varením namočiť na niekoľko hodín. Viac v článku Viete správne namáčať červenú fazuľu?

Zdieľať na Facebooku
 
Erotická poviedka: Neodolala som...

Ďalšie články zo sekcie  Wellness a fit | Chudnutie

Praktická Žena.sk

Trápi Vás nadváha?

Vypočítajte si BMI

cm
kg

Neviete čo znamená BMI? Kliknite, a dozvite sa viac

Kontakt na redakciu

redakcia@wanda.sk

Aktuálne | Katalóg firiem | Mapy | Doprava | Email | Žena | Magazín | Automix | Lepšie bývanie | Kultúra | Bulvár | Referáty | Blogy | Menu | Počasie | Reality | Slovníky | Zľavy | Súťaže | Pohladnice

centrumholdings.com | O nás | Voľné miesta | Kontakty | Centrum.sk

Copyright © 2014 centrumholdings.com - všetky práva vyhradené. Publikovanie alebo šírenie obsahu je zakázané bez predchádzajúceho súhlasu.