Wellness a fit » Fitness | 25. apríla 2012

Koľko treba behať, aby ste schudli?

Koľko treba behať, aby ste schudli?

Beháte ako divá a ručička na váhe sa aj tak tvrdohlavo nehýbe? Naopak, ešte máte pocit, že vaše proporcie sa o niečo „nafúkli"? No, očividne niekde robíte chybu. Beh je totiž na chudnutie ideálny. Má to iba jeden háčik, treba vedieť, ako presne na to.

Tzv. systém hŕŕŕ
Pokiaľ ste vyznávačkou teórie, že keď sa do niečoho pustíte, robíte to naplno a ste v tom nezastaviteľná, fajn. V živote sa vám to nepochybne zíde. Čo sa ale týka behu, tu sa musíte držať na uzde, môže to byť viac na škodu. Šprintom ani ubehaním sa na pokraj vlastných síl neschudnete, tu platia celkom iné zásady. Môžete si akurát tak privodiť nepríjemnú svalovú horúčku a to v tom lepšom prípade. Hrozia vám taktiež nepekné preťaženia či rovno úrazy. A prosperovať nebude ani vaša postava. Nečudujte sa, ak vás kvári neovládateľná chuť na sladké alebo jete ako slon. To si iba váš organizmus pri extrémnom vyčerpaní pýta rýchlu energiu. A vy namiesto štíhlejšieho budete mať telo oblejšie.

Pomaly ďalej zájdeš
Znie to síce otrepane, ale platí to aj pri behu, konkrétne pri chudnúcom procese. Má to celkom jednoduché odôvodnenie. Pokiaľ plánujete behať kvôli spaľovaniu tukov, musíte beh prevádzať v aeróbnom pásme. Ide o hodnotu pulzu, ktorá sa musí pohybovať v 65 až 80 % vašej konkrétnej maximálnej pulzovej frekvencii. Prekvapivo málo ľudí ovláda, že telesný tuk sa optimálne spaľuje len pri určitej pulzovej frekvencii, ktorá predstavuje vaše optimum. Asi preto vídať toľko bežcov s bordovou červeňou a predinfarktovým výrazom tváre.

Výpočtov je niekoľko, viac či menej presných. Môžete za týmto účelom zájsť k odborníkovi, môžete použiť jednoduchý vzorec alebo zadať svoje údaje a máte ho na počkanie. Internet je v tomto účinným pomocníkom. Amatérska, ale vcelku dobre fungujúca je aj forma jednoduchého testu zadýchania. Skúste počas behu komunikovať, pokojne i sama so sebou. Ak nie ste schopná rozprávať a ledva lapáte po dychu, prekročili ste aeróbny prah a váš organizmus je v strese. Pre vás je z toho dôležitý fakt, že vaše telo pri takomto tempe neberie už energiu z tukových zásob, ale musel prepnúť na núdzovejší režim a „fičí" na cukroch.

Aby bol beh spaľujúci, spomaľte až pokiaľ hodnota pulzu nebude optimálna. Pri netrénovaných jedincoch to niekedy znamená i prechod ku chôdzi, to nech vás však neodradí. Postupne naberiete kondíciu a spaľovať tuk budete i pri ľahkom behu. Pamätajte ale, že nikdy to nebude šprint.

Dlhodobý proces
Myslieť si, že stačí denne dvadsaťminútovka a o postavu máte postarané, je rovnako chybné, ako behať do krajného stavu vysilenia. Potrebujete behať aspoň tridsať minút, aby vaše telo niečo spálilo. Ideálne je pobehať si v strednej intenzite hodinku, ak zvládnete i o čosi viac. Keď taký dlhý čas zatiaľ behať nevládzete, striedajte beh s chôdzou alebo len prevádzajte dynamickú chôdzu. Uvidíte, že postupne dokážete prejsť do ľahkého behu. Nežiadajte od seba hneď výkony maratónca, obzvlášť, ak ste behu doteraz veľa nedali.

Aby bežecký tréning mohol napredovať a preukázať viditeľné výsledky, naplánujte si ho dva až trikrát do týždňa. Behať každý deň nemá vôbec význam, dopracujete sa k pretrénovanosti. Naopak, nájsť si na beh čas iba raz do týždňa, neprinesie vášmu tela žiaden efekt. Preto behajte pravidelne s odstupom aspoň jeden deň. Telo bude dostatočne oddýchnuté a pripravené na ďalší fyzický výkon. Kilometre nie sú podstatné, dôležitejšia je intenzita a časová dĺžka behu.

Autor: Lexy

Zdieľať na Facebooku
 
Erotická poviedka: Sama v teplej...

Ďalšie články zo sekcie  Wellness a fit | Fitness

Praktická Žena.sk

Trápi Vás nadváha?

Vypočítajte si BMI

cm
kg

Neviete čo znamená BMI? Kliknite, a dozvite sa viac

Kontakt na redakciu

redakcia@wanda.sk

Aktuálne | Katalóg firiem | Mapy | Doprava | Email | Žena | Magazín | Automix | Lepšie bývanie | Kultúra | Bulvár | Referáty | Blogy | Menu | Počasie | Reality | Slovníky | Zľavy | Súťaže | Pohladnice

centrumholdings.com | O nás | Voľné miesta | Kontakty | Centrum.sk

Copyright © 2014 centrumholdings.com - všetky práva vyhradené. Publikovanie alebo šírenie obsahu je zakázané bez predchádzajúceho súhlasu.