Wellness a fit » Chudnutie | 3. septembra 2012

Cukor vs. tuk: Čo je horšie?

Čo škodí nášmu telu viac, a to nielen po estetickej stránke? Čo radšej obmedziť alebo úplne vynechať, aby ste mali znova peknú postavu a k tomu aj dobré zdravie? Cukry a tuky tvoria v našom, často nezdravom jedálnom lístku, veľkú časť. Čoho sa teda zbaviť prednostne?

Ruku na srdce, keď sa zamyslíte nad svojím jedálničkom, neobsahuje priveľa cukru a tukov? Áno, zrejme ich objavíte v každom chode, ktorý ste dnes skonzumovali. Máme však pre vás dobré správy, zo svojej stravy by ste mali vylúčiť hlavne cukor, tuky totiž majú neraz veľmi zlú povesť, a to neoprávnene.

Také i onaké
Tuky totiž treba rozlišovať, poznáme tuky tzv. zlé, škodlivé a potom tuky nevyhnutné k správnemu fungovaniu nášho organizmu. Úplné obmedzenie tukov v strave je pre zdravie rovnako nebezpečné ako ich prílišná konzumácia. Ktoré tuky sú však zdravé?

Dobré tuky obsahujú mononenasýtené, polynenasýtené a omega-3 mastné kyseliny a sú nevyhnutné pre telo preto, lebo pomáhajú presunu v tukoch rozpustných vitamínov, chránia vnútorné orgány a telo z nich vytvára mnohé látky potrebné pre správne fungovanie.

Zdravými zdrojmi týchto tukov sú ryby, orechy ale aj ľanový olej, ľanové semienko, arašidové maslo alebo avokádo. Mali by sme ich do stravy zaraďovať každý deň. Výskumy ukazujú, že ak znížite podiel nezdravého tuku, ale zaradíte do stravy tuk zdravý, podarí sa vám schudnúť rýchlejšie a výsledky budú trvalejšie.

A čo cukor?
Viete, že mnoho ľudí má na cukor (a sladké) vytvorenú závislosť? Áno, náš mozog sa cukru vyžaduje - ide totiž o látku vytvorenú umelo, rafináciou. Podobným postupom sa vyrába aj heroín, a tu sa ich podobnosť ani zďaleka nekončí . Cukor dokáže pôsobiť rovnako ničivo na náš organizmus ako tvrdá droga.

Nástrahy v podobe cukru sú prakticky kdekoľvek, dokonca už keď siahnete ráno po pečive, ktoré je dofarbované, a to ste si ešte na tanier nedali nič iné. Bohužiaľ, čím je potravina viac spracovaná, tým viac cukru obsahuje.

Cukor je umelým prostriedkom, s ktorým naše telo musí bojovať a neraz boj prehrá. Nadváha, cukrovka a mnoho ďalších zdravotných problémov pramení práve z každodennej konzumácie cukru Keď však nie cukor, čím si (občas) jedlá dosladiť? Sladké chute hľadajte v ovocí, mede a prírodných sirupoch, rozhodne nimi však vždy šetrite.

Dajte zbohom...
Údeninám, slaninke, krémom, polevám, čokoládam a iným cukrovinkám. Pri ich konzumácii sa v mozgu uvoľňujú obrovské dávky hormónu dopamínu, rovnako ako keď si konzument dá dávku heroínu alebo kokaínu, varujú lekári. Jedná sa v podstate o potravinovú závislosť, ktorá sa vyvinie hlavne u ľudí, ktorí konzumujú tento druh potravín často a vo veľkých množstvách.

V boji cukor verzus tuk je teda víťaz jasný. Nie je vhodné obmedziť všetky tuky, len tie nezdravé, cukor však môžete vynechať úplne a svojmu zdraviu len a len prospejete.

Autor: Sofia

Zdieľať na Facebooku
 
Ako si nájsť dobrého chlapa?

Ďalšie články zo sekcie  Wellness a fit | Chudnutie

Praktická Žena.sk

Trápi Vás nadváha?

Vypočítajte si BMI

cm
kg

Neviete čo znamená BMI? Kliknite, a dozvite sa viac

Kontakt na redakciu

redakcia@wanda.sk

Aktuálne | Katalóg firiem | Mapy | Doprava | Email | Žena | Magazín | Automix | Lepšie bývanie | Kultúra | Bulvár | Referáty | Blogy | Menu | Počasie | Reality | Slovníky | Zľavy | Súťaže | Pohladnice

centrumholdings.com | O nás | Voľné miesta | Kontakty | Centrum.sk

Copyright © 2014 centrumholdings.com - všetky práva vyhradené. Publikovanie alebo šírenie obsahu je zakázané bez predchádzajúceho súhlasu.